Correctiv: Όταν οι δημοσιογράφοι “τα παίρνουν” για καλό σκοπό

gty_cold_office_mr_120705_wmainΥπάρχει ελπίδα για μια νέα διερευνητική και διεισδυτική δημοσιογραφία; Και αν ναι πως μπορεί να γίνει αυτό πράξη;

Από την Άννα Μιχαήλ

Την εποχή που η Google και το Facebook διεκδικούν όλο και μεγαλύτερη πίτα από τα διαφημιστικά έσοδα και η παραγωγή ειδήσεων συνδέεται όλο και περισσότερο με την εμπορικότητά τους , υπάρχει χώρος για τα μέσα ενημέρωσης που θέλουν να επικεντρωθούν στην ερευνητική δημοσιογραφία;

Υπάρχει κανείς να επενδύσει για τα θέματα που δεν είναι τα εμπορικότερα και δεν ενδιαφέρουν τη διαφήμιση, χρειάζονται χρόνο και έρευνα για να παραχθούν αλλά είναι σημαντικά;

Την απάντηση τη δίνει μια τάση που ξεκινώντας από τις ΗΠΑ έρχεται και στην Ευρώπη, η μη κερδοσκοπική δημοσιογραφία που εξασφαλίζει τους πόρους της από ιδρύματα και χορηγίες.

Δεν είναι τυχαίο το ότι η νέα τάση ξεκίνησε από τις ΗΠΑ όπου οι εφημερίδες έχουν γνωρίσει τη μεγαλύτερη πτώση από οποιαδήποτε άλλη χώρα. Μια χορηγία συνήθως από κάποιο ίδρυμα ή επενδυτή λύνει το πρόβλημα βιωσιμότητας του μέσου, και ο στόχος είναι ένας, η έρευνα. Ούτε η επισκεψιμότητα ή η κυκλοφορία, ούτε οι διαφημίσεις. Μόνο η ερευνητική αντικειμενική δημοσιογραφία.

Σήμερα, η μη κερδοσκοπική δημοσιογραφία έρχεται και στην Ευρώπη, ξεκινώντας από τη Γερμανία. Καθώς ταχύτατες αλλαγές επηρεάζουν το χώρο του Τύπου στη Γερμανία ένα καινούργιο start-up από το χώρο των media στοχεύει να φέρει στη Γηραιά Ηπειρο το παράδειγμα της μη κερδοσκοπικής αμερικάνικης ProPublica, δημιουργώντας το πρώτο μη κερδοσκοπικό οργανισμό ερευνητικής δημοσιογραφίας.

correctiv1Πρόκειται για το  Correctiv  που ξεκίνησε στη Γερμανία και είναι αφιερωμένο στην επικεντρωμένη στη data ερευνητική δημοσιογραφία.

Το Correctiv υποστηρίζεται από το Ίδρυμα Brost με μια χορηγία της τάξης του 1.000.000 ευρώ ετησίως για τρία χρόνια. Το Brost ιδρύθηκε το 2011 μέσω μιας δωρεάς 300 εκατομμύρια ευρώ από την Annelise Brost, τη σύζυγο του Erich Brost, ιδρυτή της γερμανικής εφημερίδας Westdeutsche Allgemeine Zeitung.

Μένει να αποδειχτεί από τη δουλειά που θα παράγει το Correcrtiv αν τα κεφάλαια της Brost, έπιασαν τόπο. Ηδη η ομάδα του Correcrtiv έχει στα σκαριά σημαντικά data projects όπως μια ευρύτατη παρουσίαση των δομών της μαφίας στη Γερμανία με βάση πληροφορίες από 1000 πρόσωπα, αλλά και ένα αφιέρωμα στον κλάδο της υγείας. Αν αυτά τα project πετύχουν τότε τα στοίχημα θα έχει κερδηθεί και περισσότεροι χορηγοί θα αποφασίσουν να χρηματοδοτήσουν την ερευνητική δημοσιογραφία.

Το Correctiv έχει φιλόδοξα σχέδια. Όπως η ProPublica στο ξεκίνημά της, σχεδιάζει να δημοσιεύει κυρίως μέσω των συνεργαζόμενων οργανισμών, σε μορφές πολυμέσων, όπως τηλεόραση και ραδιόφωνο. Η ομάδα 7 ατόμων, που θα γίνουν 20 εντός του έτους, είναι καλά συνδεδεμένη με γερμανικά μέσα ενημέρωσης κάτι που θα διευκολύνει τη διάθεση του περιεχομένου της Correctiv σε δημοφιλή media.Υπάρχουν σχέδια για ραδιοφωνική εκπομπή, βιβλία, έντυπα κ.λ.π.

“Είμαστε επικεντρωμένοι στην δημοσιογραφία των δεδομένων. Θέλουμε να συγκεντρώνουμε και να αξιοποιούμε μεγάλα σύνολα δεδομένων όπως να συνδέσουμε με δεδομένα τους ανθρώπους της εξουσίας και τα χρήματα πίσω τους, να συνεργαστούμε με οργανισμούς ανοιχτών δεδομένων, καθώς και άλλα newsrooms» σημειώνει ο ιδρυτής και της ερευνητικής δημοσιογραφίας του Correctiv David Schraven.

H δραστηριότητα της Correctiv θα επεκταθεί και στην εκπαίδευση, καθώς οι πιο έμπειροι δημοσιογράφοι της ομάδας θα ταξιδεύουν σε όλη τη χώρα μαθαίνοντας σε νέους δημοσιογράφους αλλά και απλούς ανθρώπους τα μυστικά της δημοσιογραφίας δεδομένων.

Δεν υπάρχει ανταγωνισμός για το Correctiv αφού είναι το πρώτο στο είδος του επικεντρωμένο στο data journalism στη Γερμανία ενώ εμπειρία αντλούν από τα ήδη υπάρχοντα αντίστοιχα εκτός Γερμανίας όπως το ProPublica, το Global Investigative Journalism Network, και το INN . Όπως επισημαίνουν το πιο σημαντικό είναι η χρηματοδότησης και ο στόχος του Correctiv είναι να διαφοροποιήσει τις πηγές εσόδων του συμπεριλαμβάνοντας πρόσθετη χρηματοδότηση από ιδρύματα και ιδιωτικές δωρεές.

correctiv_stellenanzeige_teaser1Ο στόχος του είναι σε λίγα χρόνια ο ετήσιος προϋπολογισμός του να είναι στα 3-4 εκ. ευρώ το χρόνο.Όμως τα μοντέλο μη κερδοσκοπικών οργανισμών ειδήσεων είναι διαφορετικό στην Ευρώπη από ότι στις ΗΠΑ. Η χρηματοδότηση από ιδρύματα είναι σπανιότερη στην Ευρώπη γιατί και τα ιδρύματα είναι σπανιότερα.

Ο Stephen Weichert, επικεφαλής του Media School’s digital journalism program στο Αμβούργο, επισημαίνει ότι η Γερμανία δεν έχει μακρά ιστορία σε δημοσιογραφικούς οργανισμούς που χρηματοδοτούνται από ιδρύματα.

Όμως η ερευνητική δημοσιογραφία έχει δυνατότητες ανάπτυξης στη Γερμανία αφού όπως σημειώνει ο Weichert πολλά newsrooms δημιουργούν ειδικά τμήματα ερευνητικής δημοσιογραφίας αλλά και αποφασίζουν να δημιουργήσουν διασυνδέσεις μεταξύ παραδοσιακών ομίλων και κρατικών τηλεοπτικών μέσων, όπως η συνεργασία μεταξύ της Süddeutsche Zeitung, και των Norddeutscher Rundfunk, και Westdeutscher Rundfunk. Ετσι κάποιοι από τους καλύτερους ρεπόρτερς δουλεύουν μαζί κάτω από τις οδηγίες του Mascolo του πρώην επικεφαλής της Der Spiegel.”

«Δυστυχώς δεν έχουμε πολλούς πλούσιους που να αντιμετωπίζουν τη δημοσιογραφία σαν ένα τομέα για τις χορηγίες τους, σημειώνει», «ούτε έχουμε Ιδρύματα όπως το Knight Foundation που επενδύει πραγματικά κεφάλαια στη δημοσιογραφία για να ενεργοποιήσει την καινοτομία και την επιχειρηματικότητα στη βιομηχανία ειδήσεων».

Υπάρχει όμως η Tageszeitung, μια γερμανική εφημερίδα που από το 1979 λειτουργεί συνεταιριστικά. Όπως σημειώνει ο επικεφαλής της Ines Pohl 14.000 άνθρωποι έχουν βάλει από 5.000 ευρώ μέχρι 20.000 ευρώ για να έχουν ένα μέρος του μετοχικού κεφαλαίου.

Η εφημερίδα βασίστηκε στο crowdfunding αφού χιλιάδες άνθρωποι επένδυσαν για την πρώτη έκδοση πριν καν τυπωθεί. Όπως αναφέρει ενώ τα media χρειάζονται ένεση κεφαλαίου υπάρχουν δύο προκλήσεις όταν πρόκειται να δεχτείς φιλανθρωπικά κεφάλαια: η ανεξαρτησία από τον χρηματοδότη και να θυμάται ότι η χρηματοδότηση στην αρχή είναι πιο εύκολη από ότι στην πορεία. Οπότε χρειάζεται καλό λανσάρισμα και ορθολογικό business plan για να καταφέρει κάθε νέο εγχείρημα όχι μόνο να ξεκινήσει αλλά και να συνεχίσει να υπάρχει.

Πηγή: Niemanlab

http://www.news247.gr

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s